3 Mart 2018 Cumartesi

Brokolinin Faydalari

Lahanagillerailesinin üyesi olan brokoli İtalya ile birlikte anılan ve o bölge ile özdeşleşmiş bir sebzedir. Brokolinin dünyaya yayılması ve tanınması 1900’lü yıllarda olmuştur. Günümüze gelindiğinde brokoli, her ne kadar en popüler sebzeler listesinde kendisine yer bulamasa da en faydaları sebzeler listesinde üst sıralarda yer almaktadır. Son yıllarda ülkemizde üretimi arttığından temininde güçlük çekilmemektedir. Pazarlarda ve manavlarda kolaylıkla bulunabilmektedir. Yapılan araştırmalarda brokolinin havuçtan çok daha fazla karoten içerdiği görülmüştür. Hem suyu hem de kendisi tüketilebilecek en iyi sebzelerden olduğu kabul edilmektedir. Brokoli salatası ya da yemeği yapılarak tüketilebileceği gibi haşlanarak suyu da tüketilmektedir.
Kansere karşı bizi koruyan ve ömrümüzü uzatan müthiş bir sebzedir. Çok miktarda kalsiyum içerdiği için kemik erimesine karşı çok etkilidir. Mineral ve demir eksikliğini gideren brokoli, vitamin deposudur. Brokoli tutkunlarında ender olarak bağırsak ve akciğer kanseri görülür, kalp dolaşım hastalıklarına da pek fazla rastlanmamaktadır. Göğüs kanserine hastalığına karşı etkilidir ve Kadınlarda göğüs kanserini önlemektedir.  Brokoli bol miktarda, göğüs kanseri riskini azaltan 'indole' adlı bir madde içermektedir. İndole, göğüs kanserine neden olan östrojen bozukluklarını engellemektedir. 
Kükürt, potasyum ve selenyum ile bol diyet lifi ve B1 ile C vitaminleri başta olmak üzere pek çok vitamin içermektedir.

Etkin bir kanser düşmanı olan brokoli mide, bağırsak ve yemek borusu kanser riskini büyük ölçüde azaltır. Akciğer kanserinde de etkili olduğu ve koruyucu özellik taşıdığı son yıllarda yapılan araştırmalar ile ortaya çıkmıştır. Diyet lifleri içermesi tokluk hissi vermektedir. Son yıllarda uzmanlar tarafından verilmekte olan diyetlerde brokoli büyük yük taşımaktadır. Elma suyu ve havuç suyu ile brokoli suyunun karıştırılarak birlikte tüketilmesi vücuda direnç kazandırır ve hastalıklara karşı mücadele etmesini güçlendirir. Brokoli salata ve çorba olarak bolca tüketilmektedir.
Brokolinin Cilt Sağlığına Etkisi: Brokolide bulunan A vitamini cildinizin hücre zarlarını korur ve ultraviyole radyasyonun hasarını önler, böylece cildinizi sağlıklı tutar. Bunun yanında C ve E vitaminleri yardımıyla cilt hücreleri için gerekli olan enerjiyi sağlar.
Brokoli, cilt ve deride meydana gelen hasarı tamir etmek için gerekli olan glukorafaninin diye adlandırılan madde içerir. Bu madde, cildinizin daha hızlı yenilenmesini sağlar. Bildiğiniz gibi, C vitamini cilde zarar veren serbest radikallerle savaşır ve neredeyse C vitamini içeren bütün besinler antioksidan özelliklere sahiptir. Serbest radikaller cilt sorunlarına
neden olur ve cilt yaşlanmasının başlıca sorumlusudur. Serbest radikalleri ortadan kaldıran C vitamini böylece kırışıklık ve pigmentasyonu azaltır, cilde sağlıklı bir görünüm kazandırır. Brokoli yemek bu bağlamda faydalıdır. Ayrıca, beta karoten, E vitamini ve  cilde doğal bir parlaklık kazandıran B vitamini içerir.
Cilde olan bütün bu faydalarının dışında cildi UV zararlı ışınlarından korur. Zararlı güneş ışınlarının cilde doğrudan zarar vermesini engeller ve hasarlı hücrelerin iyileşmesine yardımcı olur.
Sürekli alınan güneş yanıkları cilt kanseri riskini artırır. Daha önce belirtiğimiz gibi brokoli UV ışınlarına karşı koruma sağlar ve bu ışınlardan kaynaklanan kızarıklıkları giderir. Bu şekilde önemli ölçüde cilt kanseri riskini azaltır.
Ayrıca C vitamini, beta-karoten, selenyum, bakır, çinko  büyük ölçüde cildin bağışıklık sistemini artırabilir. Brokoli gibi koyu yeşil sebzelerde bulunan fosfor gibi diğer vitaminler ve mineraller, çeşitli deri enfeksiyonlarından sizi korurlar.

Brokolinin Saç Sağlığına Etkileri: Bildiğiniz gibi sağlıklı saç, saç köklerini beslemek üzere A, C, E, B5, B12 vitaminleri yanında, demir, niasin, çinko, kükürt, silis ve germanyum gibi maddelere ihtiyaç duyar. Brokoli gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler saçlar için mükemmel bir besin kaynağıdır.
Brokoli saç büyümesini teşvik eden A ve C vitaminleri yanında kalsiyum da içerir. A ve C vitaminleri sebum üretimini, kalsiyum saç köklerini güçlendirir ve kafa derisi sağlığına da katkıda bulunur.
Bunların yanında brokolinin içerdiği besinler saç köklerini güçlendirir ve saçların dökülmesini engelleyebilir. Düzenli olarak brokoli tüketimi, saç kırılmalarına engel olabilir. B6 ve  B vitaminleri saç sağlığı dışında zihinsel sağlığı da korumaya yardımcı olur.
Brokoli Kansere Etkisi: Araştırmacılar brokolinin kanseri önleyebildiğini ortaya koymuşlardır. Brokoli vücutta kansere neden olan östrojenleri ortadan kaldırabilen özelliklere sahiptir. Brokoli, meme ve rahim kanserini önleme noktasında son derece etkili bir besin kaynağı olabilir.
Kalp Sağlığına Etkisi: Brokolinin kalp sağlığı için sağladığı faydalar da azımsanmayacak kadar fazladır. Bünyede kan basıncını düzenlemeye yardımcı olan besinler içerir. Kötü kolesterol seviyesini dengeler. Bunun dışında damar sağlığını koruyarak kalbin sağlıklı bir şekilde çalışmasına yardımcı olabilir.
Brokoli Sinir Sistemine Etkisi: Sağlıklı bir sinir sistemi için potasyum önemli bir maddedir. Zengin miktarda potasyum içeren brokoli sinirlerin sağlığını korur.
Brokoli Zayıflamaya Etkisi: Brokoli bol miktarda lifler içermektedir ve bütün lif içeren besinler zayıflamaya yardımcı olmanın dışında sindirim sistemi sağlığına ciddi katkılarda bulunabilmektedirler. Günlük olarak tüketilen çiğ brokoli vücudun gereksinim duyduğu birçok maddeyi sağlayabilir. Lifler ayrıca kan şekeri seviyesini ayarlar.
Göz Sağlığına Etkileri: Gelen ışıkları emen retina, sağlıklı bir şekilde görevine devam edebilmesi için A vitaminine ihtiyaç duyar. Brokoli ise zengin miktarda a vitamini içerir. Brokoli ayrıca yaşlanmayla birlikte ortaya çıkan göz hastalıklarından korur.

Brokolinin Kan Basıncına Etkileri: Brokoli kan basıncını düzenleyen lif, magnezyum, kalsiyum, potasyum ve omega 3 yağ asitleri açısından zengindir. Buna ek olarak brokoli, kan basıncını düşürerek kanın damarlara normal akışını sağlamaya yardımcı olur.
Brokolinin Kemik Sağlığına Etkileri: Çok etkili bir kalsiyum kaynağı olan brokoli bu özelliği sayesinde kemik sağlığını da korur. Gebelik sırasında veya sonrasında meydana gelen kalsiyum eksikliğini giderir. Gebelik esnasında kalsiyum eksikliğinden kaynaklanan kemik hastalıklarını, halsizlik gibi durumları ortadan kaldırmak için brokoli tüketmek mümkün.

1 yorum: